De eerste maand zit er op - Reisverslag uit Jelgava, Letland van Roelof Ende - WaarBenJij.nu De eerste maand zit er op - Reisverslag uit Jelgava, Letland van Roelof Ende - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit er op

Door: Roelof

Blijf op de hoogte en volg Roelof

02 September 2009 | Letland, Jelgava

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties en emails.

Ondertussen zijn er bijna twee weken voorbij gegaan. In deze weken ben ik iedere week naar Riga gereisd om daar de taalcursus te volgen. Afgelopen vrijdag hebben we het examen gehad en ben ik geslaagd met 75% van de 100 punten. Mag dus gelukkig zijn met een diploma, maar de taal blijft erg lastig te spreken en schrijven.

Ik heb begrepen dat in Nederland de scholen en universiteiten weer begonnen zijn, dat is hier inderdaad ook zo. De eerste schooldag voor de basisschoolkinderen is echt een feestdag. De kinderen gaan netjes gekleed naar school, alsof het zondag is zouden we zeggen. Ze nemen bloemen mee die aan de juffrouw worden gegeven. Zo is het echter met meer zaken dat mensen bloemen/cadeautjes meenemen als ze voor de eerste keer naar een nieuwe school/universiteit gaan. Ik kreeg de vraag van twee Letse meiden die in Groningen aan de RUG gaan studeren of ze nog dingen mee moesten brengen voor hun docenten in Nederland. Ik heb hen verteld dat het op zich wel kan, maar dat we het vaak aan het einde van het jaar doen als bedankje en niet voordat het jaar begint, want dan lijkt het meer op omkopen! Dat was toch wel een heel verrassend bericht voor hen. Dus uiteindelijk zonder Letse cadeautjes vertrokken.

Voor mij beginnen de lessen op maandag. Ik ben vandaag de gehele dag in de universiteit geweest om nog wat zaken kort te sluiten, docenten te ontmoeten en om de uni te verkennen(zo niet alvast onveilig te maken :).

In het vorige bericht heb ik ook de wens uitgesproken over goed nieuws, en dat is er gedeeltelijk ook. Alles gaat hier tot op heden goed en ik heb het nog steeds naar de zin. Als het over de crisis gaat valt het nog minder mee dan de vorige keer is gemeld.

We hebben bij de cursus Letse taal ook twee lessen gehad waarin het gedeeltelijk over de crisis ging. Een duitse man die nu 8 jaar in Letland woont en een Letse hoogleraar internationale relaties. De duitser vertelde over de ziekenhuizen opnieuw. Ongeveer 415 man/vrouw medisch personeel is ontslagen. Dit is een groot probleem. Letse artsen worden in vergelijking met de rest van de EU zeer slecht betaald en net afgestudeerde dokters vertrekken dus ook veel naar het buitenland. Met het ontslaan van zoveel personeel en het sluiten van ziekenhuizen, blijven er nog 2 ziekenhuizen over voor de 1 miljoen mensen die er in Riga en randgebieden leven. Dit, zo zegt hij, zal een catastrofe worden. Verder zag hij de winter nog al zwaar worden. Veel mensen worden ontslagen, hebben geen geld meer, kunnen dus geen gas en eten kopen, met als gevolg dat er 10% van de bevolking van Riga zal sterven door ondervoeding en onderkoeling. Zeker met de zware winters hier, met in de nachten tot -25 graden, is het een reel gevaar. Laten we het beste er van hopen.

De hoogleraar heeft ons min of meer uitgelegd hoe Letland in de crisis is beland. De letten zijn luie, zelf ingenomen en tevreden mensen. Daardoor is er door de Letse overheid in 2001!! niet gereageerd op noties van de wereldbank over het hervormen van het letse onderwijs en andere zaken. Ieder dorp, hoe klein ook, heeft hier een school, dat is zeker niet efficient. Maar het is de trots/ nationalistische gevoel om een wijdverbreid onderwijssysteem te hebben. Dus is er niets veranderd, met als gevolg dat er nu in de crisis op een zeer vervelende manier scholen moeten worden gesloten. Het salaris voor basisschool docenten is gekort naar 175 Lets, ofwel 250 euro!! per maand. De huur van een 1 kamer appartement incl. gas, water, electra en verwarming kost al snel 150 euro. Dan blijft er bijna al niet meer genoeg over om van te eten laats staan om kleding te kopen oid.

Al met al niet te beste situatie, maar het verkeer gaat nog door, de bouwbedrijven werken nog aan de straten. Laten we hopen en bidden dat het doem scenario van 10% stervenden geen waarheid zal worden.

Zelf hoop ik maandag te gaan verhuizen naar de campus. Ze hebben speciaal voor de internationale studenen gerenoveerde kamers met douche en toilet in de kamer, waar letse studenten die met 20-30 man moeten delen. De prijs is er echter ook naar, 5 lets per dag, dat maakt 150 lets per maand, wat voor Jelgava erg duur is. Ik zal kijken of ik zelf nog wat goedkopers kan vinden.

Dank voor jullie berichten op de website of in mijn mailbox. Hoop de volgende keer wat eerder te zijn met een bericht. Mocht er iets zijn wat julllie perse weten willen, zeg het me en ik zal mijn best doen om er wat over te zeggen!.

Groeten, ga met God,

Roelof

  • 13 September 2009 - 15:28

    Marjelle:

    Hoi Roelof,
    Mooi dat je je er vermaakt! Heb je inmiddels al n goedkopere kamer gevonden?
    Liefs Marjelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roelof

Hallo allemaal, welkom op de site van Roelof van 't Ende. Tijdens mijn studies Tuin & Akkerbouw aan de CAH in Dronten en de master Plant wetenschappen aan de Wageningen universiteit ben ik veel aan het reizen geweest voor stages. Op deze website verslagen van eerdere reizen en ik hoop de website bij te blijven houden voor toekomstige reizen. Groeten, Roelof

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 31767

Voorgaande reizen:

06 Juni 2011 - 18 Oktober 2011

De koffie in Ethiopie

01 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

Studie in Letland

18 Mei 2009 - 03 Juli 2009

Stageavontuur in Malawi

07 Juli 2008 - 21 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: